×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 20 بهمن , 1401  .::.   برابر با : Thursday, 9 February , 2023  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش اتحادیه عطار، بیشتر افراد، به‌خاطر شکل و بو، از خوردن سیرابی و شیردان صرف‌ نظر می‌کنند و کمتر راهی طباخی‌ها می شوند. سیرابی فواید زیادی دارد و سرشار از ویتامین و مواد معدنی‌ست. شما با قراردادن سیرابی و شیردان در لیست غذاهایی که مصرف می‌کنید، می‌توانید از خواص متعدد این غذا برخوردار شوید. در ادامه این مقاله با فواید و مضرات سیرابی و شیردان آشنا خواهید شد.

سیرابی و شیردان، آستر داخلی معده حیوانات نشخوارکننده مانند گاو و گوسفند بوده و دارای بافت جویدنی‌ست. این گوشت، طعمی خنثی دارد و به‌راحتی می‌تواند طعم سایر موادی را که با آن پخته می‌شود به خود بگیرد. به همین دلیل، به‌ویژه با گیاهان و سبزیجات معطر، از جمله سیر و پیاز، به‌خوبی جفت می‌شود.

برخی می‌گویند که طعم سیرابی و شیردان کمی شبیه به جگر است اما بافتی غلیظ‌تر و جویدنی دارد. این غذا وقتی ظرف دو تا سه ساعت پخته می‌شود، بافتش به‌آرامی شروع به نرم‌شدن می‌کند. به همین دلیل اغلب در غذاهایی که مدت‌زمان طولانی‌تری نیاز به پخته‌شدن دارند، مانند سوپ و خورش، یافت می‌شود.

اگر به جدول ارزش غذایی سیرابی گوسفندی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که سرشار از پروتئین، سلنیوم، ویتامین B12، روی و به همراه مجموعه‌ای از ریزمغذی‌های مهم دیگر است. یکی دیگر از فواید سیرابی کالری کم آن است؛ به‌طوری که ۱۰۰ گرم سیرابی و شیردان پخته‌شده ۹۴ کالری دارد. مصرف این غذا به دلیل کالری پایین و داشتن مواد مغذی مختلف، در رژیم غذایی توصیه می‌شود.

فواید سیرابی و خواص درمانی آن

خواص و فواید سیرابی برای سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها سال‌هاست که از سوی پزشکان و متخصصان توصیه می‌شود. سیرابی و شیردان در مقایسه با غذاهای گوشتی دیگر چندان پرطرف‌دار نیست. این ماده به دلیل خواص متعدد، ارزش این را دارد که به وعده‌های غذایی شما اضافه شود. در ادامه به بررسی فواید سیرابی و نقشی که در بهبود برخی بیماری‌ها دارد، اشاره می‌کنیم.

۱. سرشار از پروتئین
بدن ما برای فرایندهای حیاتی مانند ارتباطات سلولی، تعادل مایعات، عملکرد سیستم ایمنی و تعمیر و نگهداری بافت، به پروتئین نیاز دارد. یکی از خواص سیرابی گوسفندی داشتن مقادیر زیادی از پروتئین است؛ به این معنی که تمام ۹ اسیدآمینه ضروری بدن شما را دارد.

اضافه‌کردن غذاهای سرشار از پروتئین به رژیم غذایی، یک راه مناسب برای کاهش چربی اضافی بدن یا حفظ وزن سالم است. برای کاهش گرسنگی و جلوگیری از پرخوری، افزودن یک منبع پروتئینی مانند سیرابی و شیردان می‌تواند موثر باشد.

۲. منبع غنی سلنیوم
یکی از فواید سیرابی، تامین‌ حدود ۱۷ درصد از سلنیومی که بدن ما در طول روز به آن نیاز دارد، است. سلنیوم یک ماده معدنی کلیدی‌ است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن برای کمک به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد و محافظت در برابر آسیب سلولی و بیماری‌های مزمن عمل می‌کند.

پایین‌بودن میزان سلنیوم در بدن با کاهش عملکرد ایمنی و زوال شناختی مرتبط است. برعکس، افزایش مصرف سلنیوم به‌طور بالقوه می‌تواند به پیشگیری از مشکلات تولید مثل، بیماری خودایمنی تیروئید و حتی انواع خاصی از سرطان کمک کند.

۳. جلوگیری از کم‌خونی
یکی از فواید سیرابی، داشتن مقادیر فراوانی از ویتامین B12 است که به پیشگیری از کم‌خونی کمک می‌کند. وقتی بدن شما کم‌خون است، گلبول‌ قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به اندام‌های شما را ندارد. این موضوع می‌تواند منجر به علائمی مانند ضعف و خستگی شود.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دریافت مواد مغذی مانند B12 از طریق غذا به‌جای مکمل‌ها ممکن است میزان ریزمغذی‌هایی را که واقعا جذب می‌کنید، افزایش دهد. همچنین به بدن شما کمک می‌کند تا از ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌طور موثرتری استفاده کند.

۴. خواص سیرابی برای لاغری

خوردن غذاهای سرشار از پروتئین می‌تواند به شما در کنترل اشتها و کنترل وزن کمک کند. سیرابی و شیردان در مقایسه با سایر منابع پروتئین حیوانی، کالری و چربی کمی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف غذاهایی با پروتئین بالا در طول پروسه کاهش وزن می‌تواند در کاهش اشتها تاثیر زیادی داشته باشد.

باید بدانید که سیرابی به خوبی با رژیم غذایی کم کالری سازگاری دارد، چون در هر ۸۵ گرم سیرابی پخته تنها ۸۰ کالری وجود دارد که تنها ۴% از کالری موردنیاز روزانه در یک رژیم ۲۰۰۰ کالری را تأمین می کند. هر وعده سیرابی پخته (منظور از یک وعده در اینجا ۸۵ گرم سیرابی است) حاوی ۱۰ گرم پروتئین است. پروتئین منبع آمینواسیدهای موردنیاز بدن برای ساخت هورمون ها، آنزیم ها و بافت های جدید است. سیرابی ۳٫۴ گرم چربی در هر وعده دارد که ۱٫۲ گرم از این مقدار اسیدهای چرب اشباع شده هستند. مصرف چربی به عنوان بخشی از رژیم غذایی متعادل به سبک زندگی فعال کمک می کند چون منشأ انرژی است، اما چربی های اشباع شده کلسترول بد خون را افزایش می دهند که شما را درخطر بیماری های قلبی عروقی قرار می دهد.

۵. تامین‌کننده زینک
یکی از خواص سیرابی گوسفندی، تامین حدود ۱.۵ میلی‌گرم روی در هر وعده است. بدن برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بهبود زخم، لخته‌شدن خون، تولید مثل، عملکرد تیروئید و انسولین، بینایی سالم و حس بویایی و چشایی مناسب، به روی نیاز دارد. روی همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان و محافظ سلول‌های شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد، کاهش دهد.

همان‌طور که از قدیم گفته‌اند هیچ گلی بی‌خار نیست، این گوشت هم در حالی که سرشار از مواد مغذی‌ست، دارای برخی مضرات هم هست. مضرات سیرابی و شیردان در صورت خوردن مقادیر زیاد از این غذا، خود را بیشتر نشان می‌دهد. بهتر است قبل از اضافه‌کردن این غذا به رژیم غذایی‌تان از مضرات سیرابی و شیردان آگاهی داشته باشید.

داشتن کلسترول بالا
یکی از مضرات سیرابی و شیردان در مقایسه با سایر قطعات گوشت، کلسترول بالای آن است. یک وعده از این غذا می‌تواند تا ۱۰۸ میلی‌گرم کلسترول داشته باشد که حدود یک‌سوم کلسترول مورد نیاز کلی توصیه شده در روز است.

در حالی که بدن بسیاری از افراد می‌تواند کلسترول غذایی را با خیالی راحت پردازش کنند، برخی افراد واکنش شدیدتری به این شکل از کلسترول نشان می‌دهند. اگر کلسترول بالا دارید، قبل از افزودن این غذا به رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید.

مشکلات جویدنی
یکی دیگر از مضرات سیرابی و شیردان، سفتی آن در صورت درست پخته‌نشدن و سختی جویدن آن است. کمبود چربی که باعث می‌شود این گوشت، منبع پروتئین کم‌کالری بسیار خوبی باشد، پخت آن را سخت و بافت آن را لاستیکی می‌کند. جویدن این غذا برای کسانی که دندان مصنوعی یا دندان‌های حساس دارند، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

خواص سیرابی و شیردان برای جلوگیری و درمان ریزش مو
عنصر روی موجود در سیرابی مهم ترین بخش فواید سیرابی و شیردان است .این مسئله نیز سبب بلندی قد، پرپشتی مو شده و مانع ریزش موی سر می شود و در واقع ۱۰۰ گرم سیرابی ۱۱ درصد نیاز روزانه بدن را به روی تأمین می کند.

بالابردن فشار خون
برای تهیه سیرابی و ایجاد طعم مطلوب، معمولا از نمک زیادی برای پخت آن استفاده می‌کنند و این یکی از مضرات سیرابی و شیردان به‌حساب می‌آید. به همین دلیل مصرف این غذا به افرادی که فشار خون بالا دارند، توصیه نمی‌شود.

نحوه اضافه‌کردن سیرابی به رژیم غذایی
فواید سیرابی باعث می‌شود که وسوسه شوید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. در ادامه با ترکیب سیرابی با مواد غذایی مختلف آشنا می‌شوید.

سیرابی و شیردان پخته‌شده را در تخم‌مرغ با سبزیجات تفت‌داده‌شده مخلوط کنید.
سیرابی را با پیاز، کره و سبزی تازه ترکیب و آن را با نان سرو کنید.
استفاده از سیرابی در غذاهای ایتالیایی قدمت فراوانی دارد. اگر امتحان‌کردن غذاهای ایتالیایی را دوست دارید، می‌توانید با ترکیب‌کردن سیرابی، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیر و سبزی تازه، یک خورش سنتی ایتالیایی درست کنید.
با ترکیب سیرابی با پیاز و شیر، می‌توانید طعم یک غذای کلاسیک بریتانیایی را بچشید.

همان‌طور که در بالا گفته شد، خواص سیرابی، داشتن مواد مغذی فراوان از جمله ویتامین B12، سلنیوم و روی است. افزودن این پروتئین با کیفیت بالا به غذاهای خوش‌طعم، ممکن است ضایعات مواد غذایی و هزینه‌ها را کاهش دهد. با این حال یکی از مضرات سیرابی و شیردان داشتن کلسترول بالا و طعم خاص آن است که شاید برای همه جذاب نباشد.

اگر آدم ماجراجویی هستید و دلتان ضعف می‌رود برای طعم‌های جدید، حتما سیرابی و شیردان را امتحان کنید. خوردن سیرابی شما را یک‌قدم از طعم آشنای همیشگی دور می‌کند و به دنیایی از طعم‌های جدید هلتان می‌دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.