×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 13 بهمن , 1401  .::.   برابر با : Thursday, 2 February , 2023  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رابطه عجیب نمک و افزایش وزن، متخصص علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه نمک جزء چاشنی‌هایی است که نگرانی‌های بسیاری در مورد مصرف زیاد آن مطرح شده، به بیان ارتباط مصرف نمک و چاقی پرداخت.

به گزارش اتحادیه عطار، سیده پریسا موسویان میزان مجاز نمک مصرفی را یک قاشق مرباخوری در روز بیان و خاطرنشان کرد: در ایران مصرف نمک دو برابر میزان توصیه شده است.

او ادامه داد: مصرف زیاد نمک باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی می‌شود. علاوه بر این تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی غنی از نمک استفاده می‌کنند، اغلب وزن و دور کمر بیشتری در مقایسه با افرادی دارند که نمک کمتری مصرف می‌کنند.

متخصص علوم تغذیه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص اینکه نمک چگونه می‌تواند باعث افزایش وزن شود، عنوان کرد: مصرف بالای نمک باعث افزایش مقاومت بدن در پاسخ به هورمون «لپتین» می‌شود. هورمون لپتین به عنوان هورمون سیری شناخته می‌شود که ترشح آن منجر به ایجاد احساس سیری در فرد می‌شود. در شرایطی که مقاومت به هورمون لپتین ایجاد شود، فرد با وجود ترشح این هورمون احساس سیری نخواهد کرد و در نتیجه غذای بیشتری مصرف می‌کند.

موسویان خاطرنشان کرد: نمک طعم غذا را بهبود می‌دهد و اغلب افراد از خوردن غذاهای خوش نمک تر بیشتر لذت می‌برند تا غذاهای کم نمک. بنابراین وقتی میزان نمک در غذا بیشتر باشد، افراد حجم غذای بیشتری مصرف می‌کنند.

او عنوان کرد: همچنین پژوهش‌های اخیر نشان داده افرادی که بیشتر به طعم نمک حساس هستند، میل بیشتری به خوردن غذاهای چرب دارند و همین مسئله آنها را در معرض خطر چاقی قرار می‌دهد.

به گفته این متخصص تغذیه، مصرف غذاهای پرنمک یا شور منجر به افزایش تشنگی می‌شود. اکثر افراد برای برطرف کردن تشنگی از نوشیدنی‌های شیرین پر کالری و غیر مغذی استفاده می‌کنند که این امر کالری دریافتی افراد را افزایش و در نهایت منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود.

موسویان در پاسخ به این سوال که چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟ تاکید کرد که باید از گذاشتن نمکدان در سفره یا میز غذا پرهیز شود و برای بهبود طعم غذا به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر (مثل ریحان، آویشن) و لیموترش استفاده کنیم. همچنین مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، خیارشور و کلم شور را محدود و از مصرف چاشنی‌ها و سُس‌هایی مانند سس گوجه فرنگی و سویا سس که سرشار از نمک است، پرهیز کنیم.

او همچنین با تاکید بر این نکته که باید در برنامه غذایی روزانه از پنیر کم نمک و دوغ کم نمک استفاده کنیم، گفت: باید مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس که حاوی نمک زیادی است را به کمترین میزان ممکن برسانیم و غذاهای کنسروی حاوی نمک فراوان است، مصرف آنها را کاهش دهیم و در صورت مصرف، از انواع کم نمک استفاده کنیم.همچنین مصرف تنقلات غذایی کم ارزش و پرنمک مثل پفک، چیبس، چوب شور، کراکر و موارد مشابه را محدود کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.