×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 20 بهمن , 1401  .::.   برابر با : Thursday, 9 February , 2023  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

به گزارش اتحادیه عطار، فشار خون بالا از بیماری‌هایی است که می‌تواند مشکلات بسیاری برای شما ایجاد‌کند و همه‌ی سیستم‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. فشار خون در صورتی که درمان نشود، می‌تواند کیفیت زندگی فرد را به طرز چشمگیری کاهش‌دهد.

تیم عارضه در بیشتر مواقع هیچ علامت ظاهری ندارد و تا زمانی که اندازه‌گیری نشود، قابل تشخیص نبوده تا اینکه صدمات جبران ناپذیری به قلب، ریه‌، عروق خونی، مغز و کلیه‌ها وارد کند. به طور میانگین از هر پنج نفر مبتلا به فشار خون بالا، یک نفر از آن بی‌اطلاع است.
اگر می‌خواهید به عوارض فشار خون دچار نشوید، بهتر است که در اولین فرصت به متخصص قلب یا داخلی مراجعه کنید و این مسئله را حل کنید. برای دریافت نوبت می‌توانید از دکترتو کمک بگیرید.

فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک؟
در این بیماری فشار بالای خون در مقابل دیواره‌ی عروقی که خون را از قلب به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کنند، در طولانی مدت باعث به وجود آمدن بیماری‌هایی مانند بیماری های قلبی می‌شود. فشار خون به مقدار خونی که قلب پمپ می‌کند و مقدار مقاومت شریان‌ها در برابر جریان خون بستگی دارد.
هرچه قلب بیشتر کار کند و خون بیشتری پمپ کند و شریان‌ها باریک تر باشند، فشار خون بالاتر می‌رود. فشار خون با دو عدد گزارش می‌شود: فشار خون سیستولیک (عدد بالایی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب منقبض می‌شود. فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی) برابر است با فشار در شریان‌ها هنگامی که قلب شل می‌شود.

از انواع فشار خود چه می دانید؟
فشار خون بالای اولیه: جالب است بدانید که فشار خون انواع مختلفی دارد به طور نمونه می توان به فشار خون بالای اولیه (ضروری) اشاره کرد که در بیشتر بزرگسالان علت مشخصی برای فشار خون بالا وجود ندارد، که فشار خون اولیه یا ضروری نامیده می‌شود و در طول سال‌ها به تدریج پیشرفت می‌کند.

فشارخون ثانویه: اگر فشار خون بالا به عنوان نتیجه‌ای از بیماری زمینه‌ای دیگری رخ دهد، آن را فشار خون ثانویه می‌نامند. فشار خون اولیه تحت تاثیر علل متعددی از جمله افزایش حجم پلاسمای خون، فعالیت هورمون‌هایی که حجم و فشار خون را تنظیم می‌کنند، عوامل محیطی مانند استرس و عدم ورزش، می‌باشد. بیماری‌ها و داروهای مختلفی می‌توانند منجر به پرفشاری خون ثانویه شوند، به عنوان نمونه به موارد زیر می توان اشاره کرد.

دیابت (به علت مشکلات کلیوی و آسیب عصبی)
بیماری‌های کلیوی
فئوکروموسیتوما (سرطان نادر غده‌ی فوق کلیوی)
سندرم کوشینگ
هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (اختلال غده‌ی آدرنال که ترشح کننده‌ی کورتیزول است)
تومورهای غده‌ی آدرنال
هیپرتیروئیدیسم (پرکاری غده‌ی تیروئید)
هیپرپاراتیروئیدیسم (میزان کلسیم و فسفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد)
بارداری
آپنه‌ی خواب (وقفه‌ی تنفسی)
چاقی
بیماری مزمن کلیوی
نقص مادرزادی در رگ‌های خونی
برخی داروها (از قبیل قرص‌های ضدبارداری، داروهای سرماخوردگی، ضد احتقان‌ها، مسکن‌ها)
مواد مخدر غیر قانونی مانند کوکائین و آمفتامین

الگوی فشار خون در طول شبانه روز تغییر می کند
بیش‌تر مکانیسم‌های فیزیولوژیکی بدن از یک الگوی شبانه روزی پیروی می‌کنند که به وسیله‌ی تعامل پیچیده‌ی ساعت بیولوژیکی ذاتی با عوامل محیطی و رفتاری تعیین می‌شود. فشار خون نیز از این قضیه مستثنی نیست و در طول روز به طور طبیعی نوسان می‌کند. در طول خواب، فشار خون ۱۰ تا ۳۰ درصد افت می‌کند. سپس در زمان بیدار شدن افزایش می‌یابد. ساعات اولیه‌ی صبح دوره‌ای است که تغییرات عصبی-هورمونی، به ویژه فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک منجر به افزایش سریع فشار خون (BP) می‌شود. که پزشکان به آن افزایش فشار خون صبحگاهی (MBPS) می‌گویند.
اهمیت فشار خون در صبح به دلیل این واقعیت است که حوادث قلبی و عروقی بیش‌تر در ساعات اولیه‌ی صبح رخ می‌دهند. میزان سکته‌ی مغزی و سایر حوادث قلبی-عروقی طی ۴ تا ۶ ساعت اول پس از بیدار شدن از خواب به اوج خود می‌رسند. خطر سکته‌ی مغزی در صبح ۴ برابر بیش‌تر است و خطر مرگ ناگهانی قلبی در ساعات ۷ تا ۹ صبح ۷۰ درصد بیشتر است. بنابراین نظارت بر فشار خون صبحگاهی یک هدف کلینیکی مهم در مدیریت درمانی فشار خون بالا و پیشگیری از عوارض قلبی عروقی است.

رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا
یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از آن، رژیم غذایی شماست. آنچه مصرف می کنید می تواند به تسکین یا رفع پرفشاری خون کمک کند.

فشار خون بالا
رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا
در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مطرح شده است.

گوشت کمتر، و گیاهان بیشتری مصرف کنید
رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذاهای لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

میزان سدیم رژیم غذایی را کاهش دهید
افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است لازم باشد تا مصرف روزانه سدیم خود را بین ۱.۵۰۰ میلی گرم و ۲۳۰۰ میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

مصرف شیرینی جات را به حداقل برسانید
غذاها و نوشیدنی های قندی کالری بالایی دارند و فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می خواهید، سعی کنید میوه های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.