×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, 13 بهمن , 1401  .::.   برابر با : Thursday, 2 February , 2023  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش اتحادیه عطار، با جست و جويي ساده در موتورهاي جست‌وجو درباره فوايد آب و ميزان نوشيدن آن در روز، خواهيد ديد صفحه‌ها و لينک‌هاي مختلفي در اين باره به شما پيشنهاد مي‌دهد که در برخي از آنها نوشيدن هشت ليوان آب در روز را به عنوان شيوهاي مناسب براي حفظ سلامتي، نشاط عمومي و کاهش وزن مي‌دانند.

در برخي از آنها مصرف بيش از اندازه آب و نوشيدن هشت ليوان آب در طول روز را کاري غير اصولي، غير پزشکي و خطرناک براي سلامتي افراد معرفي ميکنند و اعتبار آن را زير سدوال مي‌برند.

متخصصان طب مدرن و سنتي هر يک دلايل متنوعي براي پرهيز از نوشيدن آب زياد در طول روز دارند و افراد را به ميانه‌روي در اين زمينه دعوت مي‌کنند. با اين وجود هر يک از آنها دلايل و توضيحات متفاوتي را در اين زمينه ارائه مي‌کنند. عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتي درباره ديدگاههاي طب مدرن و سنتي درباره نوشيدن آب توصيه‌هايي دارد که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

 

حد و مرزهای آب خوردن
در طب سنتي و طب مدرن در ميان خوراکي‌ها سه گروه غذا، دارو و سم تعريف شده است.

به اين معنا که هر مادهاي تا حدودي خاصيت غذاييت دارد. وقتي ميزان آن ماده بيشتر شود در طيف دارو قرار مي‌گيرد و وقتي اين ميزان خيلي زيادتر ميشود از حد دارو فراتر مي‌رود و به سم تبديل مي‌شود.

به عنوان نمونه ، شکر يک نوع غذا و خوراکي است که اگر دوز آن بيشتر شود از طيف غذا خارج شده و به طيف دارو وارد مي‌شود. همه ما در شرايطي که دچار افت فشار خون مي‌شويم با کمي آبقند سرحال مي‌شويم و بهبود مي‌يابيم.

در حالي که مصرف بيش از اندازه از شکر براي همه خطرناک است و براي فردي که مبتلا به ديابت است سم محسوب مي‌شود. آب نيز از ديدگاه اين مکتب همين شرايط را دارد و بايد به ميزان لازم و متعادل مصرف شود.

چرا که در شرايطي که افراد بيش از اندازه آب مصرف کنند از آنجا که بايد مازاد آن را از طريق ادرار يا تعريق دفع کنند بخشي از املاح و مواد مفيد بدن مانند سديم و پتاسيم را نيز از دست مي‌دهند و اين مسئله به مرور بر سلامت آنها اثر مي‌گذارد. به ويژه بر سلامت افرادي که دچار مشکل و اختلال در عملکرد کليه‌ها هستند و به اين ترتيب دچار احتباس آب در بدن مي‌شوند و اين مسئله آثاري بدي بر سلامتي شان دارد.

خطر نسخه‌هاي لاغري با آب درماني
باورهاي مختلفي درباره نوشيدن آب در ميان مردم وجود دارد که غالب آنها باورهاي نادرستي است. به عنوان مثال بسياري از مردم تصور مي‌کنند نوشيدن آب ناشتا ويا نوشيدن آب يک ساعت قبل از غذا به کاهش وزن آنها و از بين رفتن چربي‌هاي بدن کمک مي‌کند.

در حالي که از ديدگاه متخصصان طب سنتي اين باوري غلط است. وقتي فردي از خواب بيدار مي‌شود و ناشتا به سراغ آب مي‌رود در حالي به بدنش آب مي‌رساند که بدن او به دنبال غذا مي‌گردد.

بنابراين بدن خيلي سريع آب را به عنوان غذا جذب مي‌کند در حالي که آب جنبه غذايي ندارد. بنابراين در اين شرايط اغلب افراد حالت تهوع و تپش قلب را احساس مي‌کنند. با نوشيدن آب ناشتا و تکرار اين روند مزاج اعضاي بدن به مرور سرد و تر مي‌شود و او دچار بيماري‌ها و اختلال‌هاي ناشي از سوءمزاج سرد و تر مي‌شود.

بنابراين با ادامه اين روند فرد دچار بيماري‌هايي مثل لقوه و رعشه شود. علاوه بر اين نوشيدن آب يک ساعت پيش از غذا نيز اختلال‌هايي را به همراه دارد. وقتي به ساعت غذا خوردن نزديک مي‌شويم شيره معده ترشح مي‌شود.

بنابراين وقتي ما يک ساعت پيش از غذا آب مي‌نوشيم موجب رقيق شدن شيره معده و حتي دفع بخشي از آن با آب ميشويم. و به اين ترتيب هضم و جذب مواد غذايي را با مشکل رو به رو مي‌کنيم. به اين ترتيب مواد غذايي با هضم نامناسب به اخلاط خام تبديل مي‌شوند و به صورت چربي در بدن ذخيره مي‌شوند.

تدابير نوشيدن آب
از ديدگاه درمانگران طب سنتي بهترين ملاک براي نوشيدن آب، احساس تشنگي است. اگر بدن احساس کند به آب و مايعات نياز دارند خود به خود اين موضوع را خبر مي‌دهد.

بنابراين توصيه ما اين است که هر فرد وقتي احساس تشنگي مي‌کند آب بنوشد به شرط آنکه حين غذا خوردن، يک ساعت قبل و يک ساعت بعد از غذا آب ننوشد. چرا که نوشيدن آب در اين فاصله زماني موجب اختلال در هضم و جذب مواد غذايي مي‌شود.

از طرفي بايد احساس تشنگي فرد واقعي باشد. گاهي افراد دچار تشنگي کاذب ميشوند به اين ترتيب که تشنگي آنها به جاي نوشيدن آب با نوشيدن يک فنجان آب گرم يا چاي برطرف مي‌شود.

اين افراد اصطلاحا دچار بلغم مالح يا بلغم شور هستند که به هنگام تشنگي بايد آب گرم بنوشند. و بهتر است براي اصلاح مزاج و ايجاد تعادل در طبعشان با متخصص طب سنتي مراجعه کنند.

اما در شرايط معمولي براي افرادي که از سلامت برخوردارند توصيه ما اين است که به هنگام تشنگي آب بنوشند و اگر در شرايطي که با خوردن غذاي شور، خشک و يا پرچرب، حين غذا خوردن احساس تشنگي کردند مقداري شربت سکنجبين بنوشند.

نوشيدن شربت سکنجبين علاوه بر رفع تشنگي به هضم بهتر غذا کمک مي‌کند. البته بايد توجه کرد که افراد مبتلا به ديابت نبايد سراغ اين شربت بروند و با ميزان اندکي آب تشنگيشان را برطرف کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.